Măsuri pentru începerea în condiții corespunzătoare a anului școlar  2025-2026

Siguranța copiilor în mediul școlar este pentru instituția noastră o prioritate de necontestat. Prin respectarea strictă a măsurilor de prevenire a incendiilor și prin instruirea adecvată a elevilor și a personalului, putem asigura un mediu sigur și protejat pentru toți cei implicați în procesul educațional.

În anul școlar 2024-2025, ISU Mehedinți a derulat acţiuni orientate spre consolidarea protecţiei în instituțiile de învățământ astfel încât, consecinţele tipurilor de risc să fie minimizate, iar starea de normalitate să fie restabilită în cel mai scurt timp.

Personalul Inspecţiei de Prevenire execută permanent controale și verificări la unitățile de învățământ din județ, iar acolo unde identificăm neconformități pe linia apărării împotriva incendiilor și protecției civile, depunem eforturi, împreună cu factorii de răspundere de la nivel local și județean, pentru remedierea acestora cât mai rapid cu putință, iar dacă este cazul, aplicăm măsura sancționării contravenționale a responsabililor.

În anul școlar anterior, în timpul controalelor efectuate, au fost constatate 544 deficiențe specifice. Dintre acestea, 21 au fost remediate operativ în timpul inspecției. Pentru deficiențele înregistrate, au fost aplicate 321 avertismente și 106 amenzi contravenționale în cuantum de 100.500 lei.

Menționăm faptul că, atunci când este posibil, controalele desfăşurate includ şi executarea de exerciţii de alarmare-evacuare, cu angrenarea elevilor, cadrelor didactice şi personalului auxiliar, pentru formarea deprinderilor acestora în cazul producerii unor situaţii de urgenţă, cât și activităţi de informare preventivă şi educare a elevilor în ceea ce privește comportamentul în cazul producerii unui incendiu sau a altor situaţii de urgenţă.

   În timpul controalelor din anul școlar anterior, s-au desfășurat 113 exerciții și 107 de instruiri, fiind pregătite practic 12.578 de persoane.

Pe lângă aceste exerciții practice, pompierii militari au fost alături de copii, cu ocazia diferitelor evenimente sau programe școlare sau la invitația cadrelor didactice, purtând discuții deschise și constructive cu aceștia, menite să sporească cunoștințele și aptitudinile elevilor în domeniul situațiilor de urgență. Astfel, au fost desfășurate 86 de lecții deschise și instruiri, la care au participat peste 6300 de școlari, preșcolari și personal din cadrul instituțiilor respective.

Referitor la procesul de autorizare din punctul de vedere al securităţii la incendiu, structurile Inspecţiei de Prevenire au venit în întâmpinarea beneficiarilor, pentru soluţionarea situaţiilor existente şi acordarea asistenţei tehnice de specialitate necesare.

Contactul nostru cu instituțiile de învățământ este permanent, scopul nostru fiind acela de a forma o echipă, care împreună, să găsească cele mai eficiente și mai  rapide soluții, astfel încât școlile în care învață copiii noștri să reprezinte un mediu sigur. În acest sens, personalul Inspecţiei de Prevenire a acordat asistenţă tehnică de specialitate în 85 de cazuri, în vederea obținerii autorizațiilor de securitate la incendiu.

În perioada de referință, ISU Mehedinți a înregistrat 23 solicitări pentru emiterea avizului de securitate la incendiu și 17 solicitări pentru emiterea autorizației de securitate la incendiu, fiind eliberate până în prezent 9 avize de securitate la incendiu pentru clădiri existente ale unităților de învățământ și 5 avize - pentru clădiri noi, cu aceeași destinație, respectiv 5 autorizații de securitate la incendiu pentru clădiri noi și 9 autorizații pentru clădiri existente ale unităților de învățământ.

Ca urmare, la nivelul județului Mehedinți, din totalul celor 333 de clădiri cu destinația de unități de învățământ, 185 nu fac obiectul avizării-autorizării, 109 au obținut autorizația de securitate la incendiu, iar 39 sunt în diferite etape ale procesului de avizare - autorizare, cu mențiunea că 24 dintre acestea dețin avizul de securitate la incendiu.

Un lucru important pe care dorim să-l subliniem este faptul că, beneficiarul este exclusiv responsabil pentru obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Drobeta” își manifestă, și pe această cale, disponibilitatea acordării asistenței tehnice de specialitate în vederea obținerii avizului/autorizației de securitate la incendiu și vă reamintim că  documentațiile de avizare/autorizare privind securitatea la incendiu și protecția civilă se pot depune în format electronic. 

Asigurarea siguranței în școli nu este pentru noi doar un obiectiv, ci și o obligație morală față de viitorul generațiilor noastre. Cu toții avem copii și de aceea trebuie să fim vigilenți și responsabili în toate acțiunile noastre, pentru ca fiecare instituție de învătământ să rămână un loc de învățare sigur și fără riscuri.

Documente